söndag 24 maj 2009

Resttofflor

Virknål nr 5,5
Restgarner 3 trådar
För att underlätta tar jag acrylgarn som går att slänga i tvättmaskin.

Lägg upp 2 lm, virka 6 fm i andra lm från nålen, förslut till en ring, dra åt så hålet försvinner.
V2, 2 fm i varje m
V3,* 1 fm, 2 fm i nästa m. upprepa från *
V4-5,18 fm
V6, *2 fm, 2 fm i nästa m. upprepa från *
V7, 24 fm
Upprepa v7 tills arb. Mäter ca 13 cm, virka sedan 16 fm, 1 lm, vänd
Virka fm fram och tillbaka och vänd varje varv med en lm tills det raka stycket mäter ca 10 cm, minska för hälen:
Virka 6 fm, minska 1fm, 1 lm vänd, minska 1 fm, 5 fm, 1 lm, vänd, 4 fm, minska 1 fm.
Ta av garnet och dra igenom.
Virka andra sidan lika men åt motsatt håll.
Sy ihop mitt bak och virka ett par varv med fm runt hela toffel.
Lycka till
Snabbt och enkelt och förbrukar en hel del restgarn.

16 kommentarer:

Rosenvante sa...

Blev extra piffigt med den dekorerade blomman.

svartanova sa...

Vilka snygga tofflor!
Du som virkar så snabbt och snyggt, har du aldrig provat filurerna?

Hoppas helgen har varit bra!

Kram, Annelie

Eva sa...

Tack för att du delar med dej av mönstret,det var super snyggt m blomman på.

Hoppas du haften fin dag !

Kram !

Marie sa...

Fina tofflor. Tack för mönstret :) Jag ska virka mig ett par tofflor när alla andra små virkprojekt är avslutade...och mössen har slutat föröka sig... :)
Hoppas att du och din familj har haft en bra helg. Fast du har väl jobbat om jag inte minns fel...

Kram M

Sofia-Sobeide sa...

Så fina tofflor! Ska pröva mönstret jag med, efter jag virkat klart några beställningar. Restgarnskorgen börjar svämma över :D

Hälsningar
Sofia

hoppetossa sa...

Jättefina tofflor och väldigt fint med blomman på. Jag har virkat en hel del tofflor men aldrig riktigt tänkt på att använda restgarner, smart! Hoppetossa

MiA sa...

Hej! Vad är magic loop?

MiA sa...

Ah.. nu har jag googlat och läst lite. Verkar smart, men jag fattar inte riktigt hur man ska göra. Måste nog prova i verkligheten för att poletten ska trilla ner. Har länkat upp några instruktioner på Mönsterarkivet.

Tack för tipset!
MiA

Annas resa sa...

Så fina tofflor! Jag har länge funderat på att virka mig ett par tofflor, och nu kanske jag komer till skott!

Linda sa...

Snygga! :)

Smycka sa...

Snygga tofflor!

Kram
Ulrica =o)

Tomtan sa...

Riktigt snygga!!!

julia sa...

satt hemma hos min mormor för en vecka sedan. jag tog fram en virknål och började virka tofflor. jag hade ingen aning hur men gjorde lite som jag trodde skulle bli bra. resulterade i de tofflor du har gjort. blev glad nu när jag såg att det var fler än jag som hade gjort sånna!:) / j 15 år

Lena sa...

Äntligen ett bra "recept" på virkade tofflor! Nybörjare, fattar jag inte mailar jag dig, ok!?
Tack för att du delar med dig!
KRAM

Anonym sa...

Hej! Kan jag få köpa mönster av dig? Papegojorna är super fina. Har du möjligen ett mönster på en lagom stor katt med ben och svans, letar överallt efter det. Vänliga hälsningar Pia-Maria

Anonym sa...

Ps. min email är svartkarret@live.se hälsning pia-maria