fredag 26 mars 2010

Mönsterrepris

Jag har fått så många mail om mönstret på mina tofflor, jag har haft det tidigare här på bloggen och det finns även på bloggen restgarnsblues, men klart jag lägger upp det igen.


Virknål nr 6
Restgarner 3 trådar, För att underlätta tar jag acrylgarn som går att slänga i tvättmaskin.
Lägg upp 2 lm, virka 6 fm i andra lm från nålen, förslut till en ring, dra åt så hålet försvinner.
V2, 2 fm i varje m, ta ihop v med en sm
V3,* 1 fm, 2 fm i nästa m. upprepa från * ta ihop v med 1sm
V4, *2 fm, 2 fm i nästa m. upprepa från * ta ihop v med 1sm
V5, 24 fm,ta ihop v med 1sm
Upprepa v5 tills arb. Mäter ca 13 cm, eller 16v tycker jag blir lagom
virka sedan 16,(20) fm, 1 lm, vänd.
Väljer du maskantalet inom parantesen går toffel högre upp på foten
Virka fm fram och tillbaka och vänd varje varv med en lm tills det raka stycket mäter ca 10 cm, eller 10-11v brukar passa stl. 38-39
minska för hälen:Virka 6(8) fm, minska 1fm, 1 lm vänd, minska 1 fm, 5(7) fm, 1 lm, vänd, 4 (6)fm, minska 1 fm.Ta av garnet och dra igenom.Virka andra sidan lika men åt motsatt håll.
Sy ihop mitt bak och virka ett par varv med fm runt hela toffel.
Lycka till

17 kommentarer:

Margita sa...

Tack!

Smycka sa...

Tack snälla för att du delar med dig! Hoppas du får en trevlig helg! Kram kram =o)

Linda sa...

Så fina de är! Jag får öva lite på min virkning först bara. :)

Alla kan sy sa...

Har spanat in dina tofflor innan, och tänkt tanken att skicka ett mail, men tänkte vänta tills jag verkligen tänkte virka. Nu slapp du minst en förfrågan :) Tack! Dem ser mjuka och bekväma ut.

Maria sa...

SÅdana vill jag testa att virka någongång. Smart som gästtofflor!

stickresan sa...

Tusentack!

Anonym sa...

Tack för mönstret på tofflorna. Helt underbara. Din sida är ju suverän! Man vill bara virka å virka....
Annelie

Anonym sa...

Härligt du delar med dig!
Detta ska bli en trevlig överraskning till karln i hemmet ;)
Super

Anonym sa...

Men otroligt vilka fina virkade figurer du har gjort....önskade att jag också kunde.

Mvh, Helena

Anonym sa...

Hej!
Åh vad fint. Fråga från nybörjaren: betyder "3 trådar" att man faktiskt virkar med tre trådar samtidigt?
Hej från Pernilla

E.Winberg sa...

Tack för mönstret, ska genast testas! Men jag måste fråga, vilken storlek ungefär är det på dessa? Jag har nämligen ganska stora fötter ;D

E.Winberg sa...

Hej igen, jag körde fast vid minskningen och hälen. Vad exakt ska jag göra där? vad betyder 6 (8) ? Och hur gör jag andra delen somska sys ihop?

E.Winberg sa...

Oh, ok! Då förstår jag. Jag får klura på hälen och se om jag får ihop det^^ Tack för svar!

E.Winberg sa...

Jag tror jag fick till det! Tack för mönster och hjälp till en lite trögare!

http://emiliepysslar.blogspot.com/2011/10/nu-ar-det-kallt-tofflor.html

Ms Blaze sa...

Hej tack så mycket för att du delade med dig av mönstret och jag måste säga att du gör jättefina grejer och har en supergullig hund.

Tinha

Helene Leiah S. sa...

Tack Sunna!..var på jakt efter ett bra mönster.Gillar att virka ,tränar,pysslar med Inredning m.m..Sen hittade jag dig genom bilden på Pinterest.😍

Anonym sa...

Om du virkar tofflorna till barn hur många varv gör du då ? Tex till en dom är 6 år